Günümüzün çağdaş tapınakları AVM’ler

Günümüzün çağdaş tapınakları AVM’ler

 Alışveriş merkezlerindeki yürüyen merdivenlerin inişi ve çıkışı neden birbirine çok uzaktadır? Giriş katlarındaki çocuk parkları ne işe yarar? Restoranlar niçin merkezin en üst katına kurulur? Nereye dönseniz karşılaştığınız aynalar, size ne söylemek ister?

Ayfer Mallı

Başkent’te neredeyse her gün yeni bir alışveriş merkezi açılıyor. Alışveriş merkezleri azalan müşteri sayısına rağmen birbiri ardına açılmaya devam ediyor. Kentte alışveriş merkezi sayısı 25’i aştı. Buna rağmen kentin her yerine yeni alışveriş merkezi dikiliyor. Ankara’nın en seçkin semtinde yer alan 21 yıllık geçmişe sahip ilk AVM’ si olan Atakule, 125 metre yüksekliğindeki kulesi ile Başkentin sembolüydü. Ama son yıllarda eski cazibesini kaybetti. Atakule şimdi sembol olma özelliğini Armada, Cepa, Antares, Panora, Ankamall… AVM’lere bıraktı. Sayıları günden güne artan modern dünyanın en önemli yapılarından olan alışveriş merkezleri müşteri çekebilmek için çeşitli stratejiler geliştiriyor. Merkezler insanların bilmediği birçok sırlarla müşteriye hizmet sunuyor. Böylelikle alışveriş merkezlerinin atmosferi müşterileri büyülüyor. Alışverişi çok daha verimli hale getiriyor. Sonuçta insanlar her türlü ürünün bir arada bulunduğu merkezleri tercih ediyor. Büyük bir hedef kitleye sahip olan alışveriş merkezleri ferah mimari yapısı, ziyaretçilerine sunduğu farklı ve özgün etkinliklerle diğer alışveriş alanlarından farklılaşıyor. Merkezler, sürekli ve etkin aktivitelerle ziyaretçisine alışveriş imkânı yanında bir de yaşam alanı sağlıyor. Merkezleri, çok çocuklu geniş aileler, ev hanımları ve gençler tercih ediyor. Ankara’nın en büyük alışveriş merkezlerinden Antares’i Pazarlama Yöneticisi Rana Kantarcı, “Müşterilerimizin alışveriş merkezlerinde kaliteli zaman geçirmesi ve bir yaşam merkezi olarak burada keyifli bir alışveriş deneyimi edinmesi için özen gösteriyoruz. Ayrıca yaptığımız aktivitelerin hem içerik hem de süreklilik bakımından müşteri memnuniyetini sağlayan ve müşterimizi özel hissettirecek aktiviteler olmasına dikkat ediyoruz” diye konuştu.

Dışarıdan bağımsız hayat

Alışveriş merkezleri geniş iç hacmi, şeffaf asansörleri ve labirenti andıran koridorları ile içine gireni şaşırtır. Merkezde dışardan bağımsız bir hayat hâkimdir. Alışveriş merkezlerinde her şey zamanın sorgulamadan akıp gitmesi için tasarlanmıştır. Hava hiç kararmaz, etrafta saat göremezsiniz, akşam serinliğini duymanız imkansızdır. Yazın serin, kışın sıcak, rahat, temiz ve güvenlidir. Sokaktan son derece farklıdır. Gürültüye, aniden bastıran yağmura rastlamazsınız alışveriş merkezinde. Burada her şey sizin müdahaleniz dışında kendi seyrinde akıp gider. Kantarcı, “ Alışveriş merkezimizin mimari olarak geniş, ferah koridorlara sahip olması ve gün ışığında alışveriş yapma fırsatı sağlaması müşteriyi olumlu etkileyen ve alışveriş duygusunu tetikleyen unsurlar arsında yer alıyor” dedi. Bütün alışveriş merkezlerinde yürüyen merdivenlerin inişi ayrı yerde, çıkışı ayrı yerdedir. Merdivenler birbirine oldukça uzaktadır. Amaç, müşteriyi hem merkezde daha çok tutmak hem de müşterilerin bir merdivenden diğerine geçerken o hizadaki mağazalara girmelerini sağlayıp ilgisini çekmektir.

AVM’ler sadece bir ticaret merkezi değil

 Ticari rollerinin dışında tam bir “Yaşam Merkezi” olma özelliği taşıyan alışveriş merkezleri bakkallardan, marketlerden pazarlama faaliyetleri ve sağladığı fırsatlarla farklılaşıp müşteri aidiyetini yaratabiliyor. Müşterilerin merkeze yalnızca alışveriş yapmak için gitmediklerini vurgulayan Kantarcı, insanların sosyalleşmek, eğlenceli vakit geçirmek, ailece aktivitede bulunmak, sinemaya gitmek, kültürel etkinliklere katılmak ve çocukları ile zaman geçirmek için de merkezi tercih ettiklerini dile getirdi. Ayrıca Kantarcı, “ Alışveriş merkezleri, sergilerden konserlere, defilelerden imza günlerine, sanat atölyelerinden yarışmalara birçok aktiviteyi bir arada bulundurarak müşteriyi toplu tüketime sevk ediyor” dedi.

 Duygulara hitap etmek satın alma kararını etkiliyor

 Müşterinin kendini güvende ve özel hissettiği ortamlarda alışveriş yapma eğiliminin arttığını ifade eden Kantarcı, “Hedef kitlenin yaşam tarzını iyi analiz etmiş olmak, müşterilerin duygularına cevap olmak satın alma oranını artırmada en büyük etkendir” dedi. Kantarcı, alışveriş merkezi binasının yapısal özelliklerinin, aydınlatmanın, kullanılan renklerin, birbirinden farklı kokuların, sunulan hizmetin farklılığının müşteri üzerindeki tesirine dikkat çekti. Alışveriş merkezlerinde doğru müzik kullanımının tüketicilerin satın alma kararlarını olumlu yönde etkileyen faktörlerden biri olduğunu anlatan Kantarcı, “Müziğin temposu ve yüksekliği mağazadaki müşteriyi rahatlatarak ya da hüzünlendirerek ortamla kurdukları duygusal bağ üzerinde etkili oluyor, bu da tüketimi etkiliyor” dedi.

“Merkezlerde yok yok”

 Merkezi ziyaret eden emekli öğretmen Yılmaz Andıç merkezleri şöyle dile getirdi: Alışveriş merkezlerinde adeta yok yoktur. Tüm mağazalar ve gereksinimler bu mekânlara sığdırılmıştır. Aradığımı, her istediğimi bulduğum mekânlardır. Merkezler beni gıda için ayrı bir dükkâna, giyim için farklı bir mağazaya, eğlence için başka bir yere gitmekten kurtarıyor. Merkezde bütün ihtiyaçlarımı aynı anda karşılayabiliyorum. Bu da beni rahatlatıyor, stressiz alışveriş yapmanın tadını çıkarıyorum”. Vitrin düzenlemelerinden çok etkilendiğini belirten Andıç, “Görmek istediğim her şeyi vitrinde görebiliyorum. Merkezlerin vitrin süslemelerini beğeniyle seyrediyorum. Mağazaya girmeden önce dış görünüşünden etkileniyorum. Çoğu şeyi vitrinde görüp almaya karar veriyorumGörsel bir kişiliğe sahip olduğum için vitrinler, mağazada daha fazla vakit geçirmeme etken oluyor bu da cebimi fena halde yakıyor” diye konuştu.

Park yeri bulma kolaylığı

Merkezleri en çok da park olanağı sunduğu için tercih eden üniversite öğrencisi Tülay Yıldırım, “Dışarıda bir markete gideceğim zaman arabamı park edecek bir yer bulmak için saatlerce dolaşıyorum. Bu durum hem gerginlik yaratıyor hem de vakit kaybına yol açıyor. Ama merkezde hizmete sunulan park olanağı gerginliği de vakit kaybını da alıp götürüyor” dedi. Yıldırım, “Kimi zaman merkezlere gezip vakit geçirmek için gidiyorum. Kendi kendime söz veriyorum, tüketim çılgınlığı yapıp bir şeyler almayacağıma. Ama merkeze girdiğimde verdiğim tüm sözleri unutuyorum. Mağazaları dolaşırken kendimi alışveriş merkezi atmosferine kaptırmış hissediyorum. Baktığım aynalar bana bir şeyler almam gerektiğini anlatıyor ve hoşuma giden şeyleri alıyorum. Alışverişim bittiğinde elllerimin çantalarla dolu olduğunu görüyorum” şeklinde konuştu.

Çocukların müdavim oyun alanları

 İki çocuk annesi ev hanımı Fidan Bektaş, merkezler hem çocuklarıma güvenli bir oyun alanı sağlıyor hem de kendi ihtiyaçlarımı karşılıyor diyerek alışveriş merkezinin rahatlığını vurguluyor. Bektaş, “ Çocuklarım benden kendilerini parka götürmemi istiyorlar. Ben de onları yanıma alıp merkeze geliyorum. Böylece burada hem çocuklarım oyun oynuyor hem de ben ihtiyaçlarımı karşılıyorum” diye konuştu. Özel günlere özgü özel kampanyalar Perakende sektöründeki rekabetin artması müşteri beklentilerini de arttırdı. Bu nedenle alışveriş merkezleri çok fazla ürün, çok fazla merkez arasında farklılaşmak ve müşteriye özel, kişiselleştirilmiş ve yaratıcı etkinlik ve ortamlar sunuyor. Yaratıcı fikirler ve müşteriye kazanç sağlayacak kampanyalar müşterinin satın alma isteğini etkiliyor. Bazen çok karmaşık olmayan direk müşteri ihtiyacına yönelik kampanyalar ve pazarlama stratejileri ile müşterinin satın alma eğilimini harekete geçirdiğini anlatan Kantarcı, “Burada püf nokta farklı müşteri tiplerine hitap edecek seçenekleri doğru zamanda doğru kitleye sunmaktır” dedi. Kantarcı, özel günler için gerçekleştirilen etkinlikler ve indirimlerin bu günlerde alışverişi ve alışveriş merkezlerindeki müşteri sayısını arttırdığını belirtti. Ayrıca Kantarcı, anneler günü, babalar günü, yılbaşı, sevgililer günü, ramazan bayramı, kurban bayramı ve okula dönüş günlerinin merkezler için özel kampanyalar, etkinlikler düzenledikleri ve yoğun geri dönüş aldıkları özel günler olduğuna dikkat çekti. Kantarcı, özel günlerde düzenlenen satışa dönük aktiviteler dışında kültürel ve sanatsal etkinliklerin de müşteriyi merkeze yaklaştıran olgular arasında yer aldığını söyledi.

Kokuların cazibesi

 Mağazalar müşterilerini kokularıyla içeriye davet eder. Müşterinin mağazada ne kadar kalacağı, orayı ne kadar rahat, temiz, güzel kokulu ve keyifli bulduğuyla bağlantılıdır. Özel olarak ortama salınan kokular insanların açlık güdülerini harekete geçirmekte ve merkezde kalış sürelerini daha da uzatmalarına neden olmaktadır. Alışveriş merkezlerinin müdavimi olduğunu açıklayan Numan Kurtulmuş eğlence için geldiği zamanlarda da sinema izledikten sonra yemek yemeden merkezden ayrılmadığını vurguladı. Merkezin üst katını kaplayan o enfes kokulardan faydalanarak yemek yeme gereği hissettiğini anlattı. Merkezlerde koku da tıpkı ışık ve müzik gibi, ortamı keyifli hale getirip müşterilerin bilincini gevşetmeyi amaçlar. Koku müşteriyi satın almaya davet eder.

 Mekanın büyüsünü artıran ışık

 Mağazalar ışıl ışıl yapısıyla tüketicileri içeri davet ederken ticaretin emrindeki ışık; bazı nesneleri gizlerken, bazı nesneleri ön plana çıkartmakta, böylelikle onların cazibesini arttırmaktadır. Merkezlerdeki ışık düzenlemelerine hayranlığını ifade eden esnaf Özcan Yener, özel ve gizli ışıklandırmalarla mağazaların daha alımlı gösterilmeye çalışıldığını, böylelikle müşterilerin malları daha iyi görmesi ve beğenmesine de olanak sağlandığını söyledi. Yener, “Alışveriş yapmayı çok seviyorum. Alışveriş yapacağım ortam ferah, temiz, güvenli olmalı. İstediğim bu nitelikleri de merkezlerde buluyorum. Işıklandırma merkezlerde dikkatimi çeken en büyük etken sanırım bu da mağazalarda daha fazla vakit geçirmeme sebep oluyor” dedi.

Kredi kartı kolaylığı

 Tüm alışveriş merkezlerinde, modern dünyanın en yaşamsal araçlarından biri haline dönüşen kredi kartıyla alışveriş yapmak mümkün. Peşin parayla alışveriş yapamayanlar için kredi kartları ve taksitli satışlar devreye girerek parası olan da, olmayan da alışverişin büyülü dünyasına davet edilmektedir. Tüketimi kolaylaştıran pek çok teknolojik yenilik de alışveriş merkezlerinde alışverişin yaygınlaşmasını sağlıyor. Param yok diye alışverişe gitme devrine bir son diyen işçi Ahmet Sağlam “ Bakkallar artık veresiye defterlerini kapattı. Günlük bakkaldan alacağım ihtiyaçlar yerine aylık liste hazırlayıp alışveriş merkezine gidiyorum ve kredi kartı kullanma rahatlığımı yaşıyorum” dedi.

 “Noktadan sonraki rakamı görmüyorum bile”

 Kendini alışveriş çılgını olarak tanıtan lise öğrencisi Şeyma Çalış, mağazalardaki etiket fiyatları beni çok rahatlatıyor. Etiket fiyatında 29.99 rakamını görmem beni mutlu ediyor. Oh be 30 lira değilmiş diyorum. Noktalı rakamlarla alışveriş yaparken karlı olduğumu hissediyorum. Belki de etiketlerde kesin ve net fiyatla karşılaşsam bu kadar keyifli bir alışveriş yapamam diyerek rakamların da satın alama üzerindeki etkisine dikkatleri çekti.

 “Aynalar benimle konuşuyor”

Mağazalarda ayna kullanımı son derece baskındır. Bütün sütunlar aynalardan oluşmakta ve aynalar müşterileri bir aynadan bir diğerine göndermektedir. Çoğu zaman aynalarla kaplı bir giyim mağazasına sadece vakit geçirmek için giren biri, aynaların efsununa kapılarak alışveriş yapar, kendini hoş, şık ve güzel hissederek oradan ayrılır. Aynalarda olduğundan çok daha iyi göründüğünü söyleyen mühendis Serhat Yayla, “Alışveriş esnasında kendimi daha iyi hissediyorum ve bu pozitif enerji ile de daha fazla alışveriş yapıyorum” dedi. Etrafında hep aynaların olduğunu anlatan Yayla, “Adeta aynalar benimle konuşuyor, önceden planlamadığım şeyleri almam gerektiğini söylüyor ve satın alma kararımı satış noktasında veriyorum” diye konuştu.

Reklamlar

5 thoughts on “Günümüzün çağdaş tapınakları AVM’ler

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s