İstanbul yolcusu kalmasın!

Bir şehirden başka bir şehre yolculuk…  Bazen özlem gidermek için bir hazırlık, bazen asker uğurlama, kimi zaman sevgilinin yanına yapılan bir kaçamak. Kimi zaman ise iş görüşmesi için yapılan seyahat. Yapılan tüm hazırlıkların ardından otobüs seçimi ve bilet kesimi yolculuk için gerekli ilk adım. Bunun için uğrak yer ise otogarlar ve birbiri ardına sıralanan onlarca firma. Hepsi yan yana sıralanmış yolcularını bekliyor. “Bolu mu abla? Otobüsümüz yarım saat sonra kalkıyor”. “İzmir yolcusu kalmasın”. “Kayseri arabası kalkıyor Kayseri’ye gidecek kalmasın” diye bağırarak yoldan geçenleri kendi firmalarına çağırıyor. Kimi Metrodan başka bir otobüse binmezken kimi hangi firma denk gelirse ona binip seyahatini yapıyor. Kimi bu çağırışları hiç duymazken kimi de o esnada hangi firmaya yöneleceğine karar veriyor.

 Ayfer MALLI

 Her gün kalabalık, her gün binlerce yolcunun uğradığı kalabalık, yoğun mekânlar otogarlar. Her gün binlerce insan bir şehirden başka şehre yolculuk yapıyor. Bayram tatilleri, ara tatiller, yaz tatili tüm insanları yollara çıkarıyor. Hepsi bir başka amaç için seyahat etmeyi planlayanların ise yolları otogarlardan, bilet gişelerinden geçiyor.  Bilet gişelerinden

 “ Haftaya Çarşamba Bartın’a iki bilet ayırtabilir miyim?”, “Biletim cam kenarı olabilir mi?”, “Bayan yanı olsun mümkünse”, “Biz öğrenciyiz, öğrenci indiriminiz yok mu?” sesleri yükselir.

 Kimilerinin sürekli gidip geldiği ve memnun olduğu bir firmaları vardır. Artık kişi için o firma vazgeçilmezi olmuştur. Yolculuktan korkanlar için firma seçimi çok titiz bir süreçtir.  Onlar günler öncesinden yerlerini ayırtır, hazırlıklarını tamamlarlar. Ama bazıları da “ Beni istediğim yere götürsün, kaloriferi yansın, kliması çalışsın ben başka bir şey istemem” der. Onların firma seçim konusunda da bilet gişeleri dışında “Eskişehir! Eskişehir. Eskişehir’e mi gideceksiniz?”, “ 10 dakikaya Gerede kalkıyor” diye gidecekleri yerleri önceden biliyormuş gibi bağıran firma sahipleri yardımcı oluyor. Her bir firmanın önünde bağıran firma sahipleri,  yolcuları firmalarına çekebilmenin telaşını yaşıyor. Bazı yolcular onları hiç dikkate almadan bildikleri firmalarına doğru ilerlerken bazıları onların çağırış seslerine kulak veriyor.

 Ankara, Türkiye’nin idari merkez olması ve geçiş noktasında bulunmasından dolayı birçok yolcunun uğrak yeri. Ankara Şehirlerarası Terminal İşletmesi, coğrafi olarak geçiş noktasında bulunmasından dolayı her gün binlerce yolcuyla dolup taşıyor. 

 Bilet gişelerinden yükselen sesler

Bilet satışlarının etkin bir şekilde gerçekleşmesi için AŞTİ’de 80 tane bilet gişesi bulunuyor. Her birinde yolcuyu kendi firmasına çağıran bir- iki bağıranı düşünün. AŞTİ’nin kalabalık ve yoğunluğuna bir de bu çağırmalar, bağırışlar eklenince AŞTİ iyice renkleniyor. Tüm bağırışlar birbirine karışıyor. Bu kargaşa da kim nereye gideceğini, hangi firmayı seçeceğini şaşırıyor.

Kalabalıktan rahatsız olan insanlar bir an önce biletini alıp gitmek için kendisini gideceği yere çağıran ilk çığırtkanın peşine takılıyor. Acelesi olanlar ise en erken saatte kalkacak otobüsün hangisi olduğunu çığırtkanlardan öğreniyor ve gidip biletini o firmadan alıyor. Tercih esnasında yolcunun o an içinde bulunduğu durum etkili oluyor. Bilet gişelerinden yükselen sesler; acelesi olan, hangi firmayı seçeceği konusunda kararsız olan kişilerin karar verme sürecinde etkin rol oynuyor. Bazen de çığırtkanlardan yükselen indirim bağırışlarıyla kişi, nereye yöneleceğine karar veriyor.

AŞTİ bilet gişesi çalışanlarından Yılmaz Şenel, gün boyu AŞTİ içerisinde bilet satmanın verdiği yorucu atmosferden böyle renkli gösterilerle kurtulduklarını dile getirerek “Böylece insanlarla diyalogumuz daha iyi oluyor” dedi.

 “Yolcu değil, biz yolcuyu buluyoruz”            

Şenel, bilet satışları için uyguladıkları taktikleri şöyle anlattı: “ Kimi zaman insanlar hangi firmaya gideceğini, neye karar vereceğini bilemiyor. Bu durumda sizin onlara yardımcı olmanız, onları yönlendirmeniz gerekiyor. Böylece hem yolcunun işini kolaylaştırmış hem de müşteri kazanmış oluyorsunuz.  Biz onlara sesleniyoruz, onlar da hangi firma kendisine daha uygunsa onu tercih ediyor.

Ezelden beri çığırtkanlık var”

 Kendilerine verilen çığırtkan adının nerden geldi sorusunu ise Şenel şöyle yanıtladı: “AŞTİ içerisinde yolculara yardımcı olmak için çıkıp bağırdığımız için insanlar bizi önceden beri çığırtkan olarak adlandırıyorlar, bizi öyle tanıyorlar. Ezelden beri çığırtkanlık var ve biz de çığırtkan olarak biliniyoruz”.

 Kimi zaman çığırtkanlık konusunda insanlardan tepki gördüklerini ifade eden Şenel, Tepkilerin üstesinden birlikte anlaşarak geliyoruz. Uzlaşmayla karşılaştığımız sorunları çözüyoruz” diye konuştu.

 “Yolcumuzu tanıyoruz”

 Kimi zaman fiyatta indirimler yaparak, kimi zaman da otobüs sefer saatleri ile yolcuları ikna ettiklerini anlatan Şenel, artık o kadar tecrübe sahibi olduk ki yolcuyu bilet gişesine gelmeden tanıyoruz. Yolcunun neyi aradığını biliyoruz ve ihtiyacına göre hizmet sunuyoruz” dedi.  Bazen ilginç olaylarla karşılaştıklarını belirten Şenel, bir anısını da anlattı: “Bir gün beş yolcu ellerinde çantalarıyla bilet gişelerine doğru ilerliyorlardı. Dediğim gibi yolcuyu önceden tanıdığımız için onlara yardımcı olabileceğimi düşündüğüm için buyurun nereye gideceksiniz diye sordum? Sonra yolculardan birinin teyzem olduğunu fark ettim.  Meğerse o yolcuların içerisinde benim de teyzem varmış. Yolcuları tanıyoruz ama akrabalarımız tanımakta zorluk çekiyoruz diyerek kendime çok gülmüştüm”.

 Bilet satışlarına yansıyan bu durum aslında yolcular tarafından da memnuniyetle karşılanıyor. Yolcularından Şahinde Uçan, “Kocaeli’nde okuyorum ve üniversite birinci sınıf öğrencisiyim. Kocaeli’ye bu yıl ilk kez gidiyorum ve oraya giden firmaları, bilet firmalarını çok iyi takip edemiyorum. AŞTİ’ye geldiğimde bana uygun olan yolculuk saatine uygun bilet aramam için firmaları tek tek dolaşmam gerekiyor. Bu da çok zahmet gerektiriyor. O yüzden bana yardımcı olan bilet gişelerinden yükselen seslerle hareket ediyorum” diye konuştu. Bu durumdan oldukça memnun olduğunu dile getiren Uçan böylece zaman kaybı yaşamadığını belirtti.

 AŞTİ’de özellikle bayram tatillerinde sıkça bu manzarayla karşılaştığını söyleyen Nihat Toygun, “Bu manzara bana insanlar arası diyalogun en güzel örneğini gösteriyor. Herkes kendi işinin yolunda gitmesi için de olsa kısa bir süreliğine el birliği oluyor. Ve bu çok güzel bir birliktelik olarak görüntülere yansıyor. Bazen aklımda bir firmadan bilet almak varken bu bağırışlar beni etkiliyor ve başka bir bilet gişesine yöneliyorum” şeklinde konuştu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

One thought on “İstanbul yolcusu kalmasın!

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

w

Connecting to %s