Topraktan vazoya yolculuk

Hepimizin vazgeçemediği bir çiçeği vardır mutlaka. Kiminin fesleğen, kiminin papatya, kiminin karanfil… Sevgimizin en güzel simgesi, dostluğumuzun tarifi çiçekler… Şimdi hepsi çiçek tezgâhlarında alıcısını bekliyor.

Ayfer MALLI

Ankara Gölbaşı’nda yer alan Taşpınar Köyü’ndeki Flora Çiçekçilik Üretim ve Pazarlama Kooperatifi, köyün girişinde çiçek alıcılarını karşılıyor. Kooperatif kapısından içeriye girildiğinde çeşit çeşit, rengârenk çiçekler kokularıyla alıcısını ikna ediyor.

1945 yılında üreticilerin birlikteliğiyle kurulan kooperatif,  Türkiye’nin Ankara dışındaki diğer illerinde de satış yapıyor. Flora Çiçekçilik Üretim ve Pazarlama Kooperatifi Ankara Şube Müdürü Sezgin Nargün, kesme çiçekçiliği şöyle tanımlıyor: “Seralarda, açık ya da kapalı alanlarda, belirli bölgelerde özellikle de kıyı şeridinde iklim şartlarının gerektirdiği koşullarda yetişebilen; kimi soğanlı kimi fideli vazoluk ömrü olan canlı çiçek türüdür kesme çiçekçilik.”

Nargün, üretim koşulları ve üretici sayısındaki değişiklikle birlikte kesme çiçekçilik üretiminin Adana, Mersin, Sakarya, Tokat ve Beypazar’ında yapılmakta olduğunu ifade etti. Beş bine yakın üyeleri ve Türkiye genelinde on beş şubeleri bulunduğu kaydeden Nargün, “İstanbul merkez olmak üzere; Ankara, İzmir, Adana, Mersin, Samsun, Konya, İzmit, Bursa, Yalova başlıca satış yerlerimiz. Üreticiden topladığımız malları esnafa buralarda ihale usulüyle, mezat usulüyle vermekteyiz, onlarda tüketicilere sunmaktadır” diye konuştu.  

Kesme çiçekçiliğin yaygılaşmasında iklim koşullarının da büyük önem taşıdığını vurgulayan Nargün, “Kesme çiçekçilik, tarım sektörüne giriyor. Bu sebepten dolayı kaliteyi arttırmak açısından yetiştirme koşulları, ekonomik durum çok önemli” diye konuştu.

 Nargün,  kesme çiçeklerin nakliye koşullarını şöyle anlatıyor, “ Üretim bölgelerinde toplanan kesme çiçekler, günlük satışlarımızdan 1 gün önce nakliye araçlarıyla bize gönderiliyor. Ve yönetim tarafından belirlenen günlerde satışı gerçekleşiyor. Nargün, Ankara’da Pazartesi, Perşembe, Cuma, Cumartesi olmak üzere 4 gün olan satışa başlama saatinin 09.00 olduğunu belirtti. O gün kaç adet, kaç koli kesme çiçek geldiyse o çiçeklerin tamamı satılana kadar satış sürüyor. Ertesi gün taze çiçek geleceği için o gün mutlaka bütün çiçekleri satışa sunuyoruz. Fiyatlar günlük belirlendiğini ifade eden Nargün, “Fiyatlar müşterilerin talebine, iş potansiyeline, ekonomiye göre değişir” dedi.

“Üretim aşaması daha zor”

Kesme çiçekçilikte tüketimin arz ve talebe bağlı olduğunu anlatan Nargün, “Üretim, çok büyük emek çok büyük fedakârlık sonucunda gerçekleşiyor. Gerek kış, gerek yaz mevsimi, gerek kapalı gerek açık alan olsun; bir şey üretmek, yetiştirebilmek, onda kaliteyi yakalamak çok zor” dedi.

 

141 bin kolu çiçek

Kesme çiçekçilikte dönemsel üretim yapıldığını vurgulayan Nargün, satışların mevsime bağlı olarak değiştiğini ifade etti. Dünyada çok fazla değişik renkte, kokuda ve kalitede çiçek olduğunu söyleyen Nargün, Ankara Şubesi olarak 2009 yılında 141 bin 205 koli çiçek sattıklarını açıkladı. Ayrıca Nargün, “Tüketim, talep ne kadar fazla olursa kalite ve çeşitlilik o kadar artar” dedi.

Mevsime özgü favori renkler

Mevsimden mevsime farklılaşan çiçek çeşitleriyle birlikte alıcısının da değiştiğini belirten Nargün, kış aylarında kardelen, açelya, çuha çiçeği tercih ediliyorken Nisan ayının favorileri ise zambak, hezaran, hercai menekşe, kanarya gülü, leylak” dedi.

“Pasta, böreğin yanında bir demet çiçek”

Çiçekçilik kültürünün çok aşağılarda yer aldığını belirten Nargün, alternatif hediyelerin yaygınlaşması ile çiçek satışlarının düştüğünü anlattı. Anneler Günü, Sevgililer Günü gibi özel günler dışında çiçek alan tüketici sayısının çok az olduğunu ifade eden Nargün, armağan olarak pasta ve böreğin yanı sıra bir demet çiçeğin de sunulmasını önerdi.

 “Kız istemeye gülle gidilir”

 Kırmızı gülün her daim tercih edildiğini söyleyen Nargün, “Çiçekler çok çeşitli olunca onlara yüklenen anlamlar da başka başka oluyor. Sarı gül, sevgi sözcüğüdür. Sarı gül, dostluğun sıcaklığın sembolüdür. Beyaz gül berraklığın, temizliğin temsilidir. Kırmızı gül sevginin ifadesidir ve kız istemeye gülle gidilir” dedi. Her çiçeğin kendine göre bir duruşu olduğunu dile getiren Nargün, “Bize göre çiçeklerin hepsi ayrı bir güzelliktir. Hepsinde yadsınamaz büyük bir emek vardır. Çiçeklerin kullanım alanı, ifade ettiği anlam çok önemlidir” dedi.

Çiçek tercihindeki püf noktalar

Nargün, ofislere, evlere, çiçek gönderirken kişinin konumuna, cinsiyetine ve samimiyet derecesine dikkat etmek gerektiğini söylüyor. Nargün,“Çiçek göndereceğiniz kişinin cinsiyeti, yaşı, bulunduğu mevki ve çiçeği gönderdiğiniz kişiyle olan ilişkiniz, samimiyetiniz o çiçeğe mutlaka yansımalı. Eğer çiçek gönderilecek kişi erkekse ve çok samimi bir ilişki yoksa çok yalın ve zarif bir çiçek seçmek gerekir. Beyaz tonların ya da uçuk sarıların hâkim olduğu bir aranje hazırlanabilir. Ancak bayanlarda ve samimi olduğunuz kişilerde çok daha renkli, farklı bitkiler ve çiçekler de denemek mümkün” diye konuştu.

Erkekler kadınlara rakip oldu

 Nargün, “Kadınlardan sonra erkeklerin de tutkusu haline dönüşen çiçekler insanların tüm streslerini alıyor ve onların doğaya dönme arzusunu tetikliyor” dedi. Nargün sözlerine şöyle devam etti: Eskiden beri evlerinden çiçek eksik etmeyen kadınlara, iş yerlerinde erkekler rakip oldu. Artık hem erkekler hem de kadınlar doğaya yaklaşmak için fırsat kolluyor.

“Kesme çiçek, dağlardan bedava toplanmaz”

Kesme çiçek denildiğinde ilk akla gelenin dağlardan, bayırlardan bedavaya toplanıp; ne olursa olsun nasıl olursa olsun satılan şeyler olmadığını ifade eden Nargün, kesme çiçek sanatının önemine dikkat çekerek tüketicileri daha duyarlı olmaya daha seçici olmaya davet etti. Doğada binlerce çiçek olduğunu söyleyerek hiçbirinin emeksiz oluşmadığını vurguladı.

“Çok şanslıyım”

23 yıldır çiçekçilik sektörünün içinde olduğunu anlatan Nargün,”Bu işi yaparken huzur buluyorum, rahatlıyorum. Çiçeklerin insan hayatındaki yeri hem renkleri, hem kokuları, hem ifade ettikleri ile birlikte çok farklı. Bu sektörle uğraştığım için çok şanslıyım” dedi.

Reklamlar

5 thoughts on “Topraktan vazoya yolculuk

  1. Çok güzel olmuş.Hep merak ederdim,bilgilendim…Yalnız ‘kolu’değil,koli onu düzelt canım gözünden kaçmış…Aynı hızla yazmaya devam.Başarılar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s