Tercihim Elif Korap olmak…

Basının Güncel Sorunları dersinin bu haftaki konuğu, Ankara’da uzun yıllar muhabirlik ve yöneticilik yaptıktan sonra Cumhuriyet Gazetesi’nde köşe yazarı olarak çalışan Işık Kansu oldu. Kansu, söyleşi ve röportaj teknikleri olmak üzere gazeteciliğe ilişkin mesleki deneyimlerini bizlerle paylaştı.  Röportaj ve söyleşi teknikleri arasındaki ayrımı anlatan Kansu, bu ders kapsamında bizlere iki söyleşi örneği sundu. Bir sonraki ziyaretinde röportaj tekniğini anlatacağını söyleyen Sayın Kansu’yu bizler de konuk olarak tekrar dersimize bekliyoruz.

Söyleşiye ‘ben’ yön vermeliyim!

 Röportaj ve söyleşi teknikleri arasındaki ince nüansları belirten Kansu, bizlere iki farklı söyleşi örneği sundu. Söyleşileri Kansu ile birlikte değerlendirdik.  İlk söyleşi, Deniz Akkaya’nın ‘Büyük İskender’ filminin başrol oyuncularından Val Kilmer ile film hakkında konuşması üzerine. Akkaya, söyleşi sırasında bir türlü Kilmer’i istediği konu hakkında konuşturamıyor. Olması gerekenin tam tersi oluyor. Akkaya’nın sorup Kilmer’ın cevaplayacağı yerde Kilmer’in sorusuyla söyleşi başlıyor ve söyleşiyi Kilmer yönetiyor. Akkaya söyleşiye yön veremiyor. Bir türlü konuşmak istediği konuyu başlatamıyor. Kilmer’in sorularına yanıtlar veriyor ve arada müdahalelerle “Artık sormaya başlıyorum” şeklinde başlangıç yapmaya çalışıyor. Soru cevap esnasında Akkaya, Kilmer’in anlattığı bir olayın haber olabilecek bir konu olduğunun farkına varamıyor. Konuya konuşlanamıyor. Haber olabilecek bir konuyu elinin tersiyle itiyor. İşte Kansu, elinin tersiyle bir haberin nasıl yok edilebileceğinin çarpıcı örneğini bize sunuyor. Ve bunu bizden bulmamızı istiyor. Bu söyleşi örneğinden muhatabımı nasıl konuşturmam gerektiğinin, habere yön veren kişinin ben olduğunun sağlamasını yapıyorum. Ve şunu öğrendim ki, muhabir isterse karşısındakini her şekilde konuşturur ya da ben buradayım diye bağıran haberi görmezden gelebilir. İkinci söyleşi örneğinde Gazeteci Elif Korap, Ali Özgentürk’ü  filmi hakkında çok başarılı bir şeklide konuşturuyor. Soruları seçerken itinalı davranıyor, arka plan ayrını çok başarılı bir şekilde kullanıyor. Söyleşi Korap’ın sorularına göre şekilleniyor.

Arka plan bilgisi çok mühim

Söyleşi yaparken gazeteci merakına karşılık bulabilecek sorularla muhatabıma yaklaşmam gerektiğini öğrendim. Çünkü Kansu, “Gazeteci, merakına karşılık bulan kişidir” diyor. Sağlıklı bir söyleşinin, söyleşiye hazırlıklı gitmekle ve arka plan bilgisine sahip olmakla mümkün olacağını Kansu’nun bize sunduğu örneklerde gördüm.

Muhabir başarısı

Soruyu nerde, nasıl ve hangi şekilde soracağımın koordinesini sağlamak… İşte tüm mesele bu diye düşünüyorum.  Soruyu lank diye değil, bilinçaltına inerek, dürtükleyerek sormamın önemiyle karşı karşıya geldim söyleşilerde. Bu da muhabir başarısıyla, sorabilme yeteneğiyle örtüşüyor bence.

 “Gazeteci dürtendir, dürtülen değil”

 “Gazeteci dürtendir, dürtülen değil” diyen Kansu, dürterek karşımdakini konuşturabilecek gücümün olduğunu kanıtlattı bana. Dürterek anlattırabilmeyi başaracak sorularımın olmalı dedim kendime. İzlediğim, dinlediğim konular üzerinden sorular yöneltmeyi başarmak artık mümkün.

 Doymadıysam tekrar tekrar sormalıyım

Verilen soruların yanıtlarından doyuma ulaşmadıysam tekrar tekrar sormanın faydasını ve zenginliğini fark ettirdi Kansu. Küçük bir soru sorarak muhatabımın tüm geçmişini öğrenebilmenin mümkün olabileceğini Korap’ın söyleşisinde anladım.

 Ve ben şuna karar verdim. .. Ali Özgentürk’ü konuşturmayı, onun hakkında her şeyi öğrenebilmeyi başaran Elif Korap olmak istiyorum. Ben buradayım diye bağıran haberi görmeyen ve muhatabını konu hakkında bir türlü konuşturmayı beceremeyen Akkaya olmak istemiyorum. Bana bu ince ayrımı farkettiren Sayın Işık Kansu’ya teşekkürler…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s